zaden

RAW CHIAZAAD: een van onze favoriete zaden! Chiazaad bestaat uit zo’n 20% eiwit, heeft 5x meer calcium dan gewone melk, 3x meer ijzer dan spinazie, 7x meer vit C dan sinaasappelen en hoge concentraties aan omega-3 vetzuren, kalium, antioxidanten en vezels. Daarnaast zijn ze heel goed als bindmiddel (chia-eitje), geweekt nemen ze tot 10x hun eigen gewicht aan water op. Ideaal en heerlijk voor crackers, chiapudding, desserts en taartbodems. Je kan ze ook gebruiken in smoothies, dressings, sauzen en soep. Je weekt of gebruikt ze wel best altijd met een vloeistof. Dagelijks vind je bij tAK heerlijke homemade chiapudding in de frigo. Oorsprong: Zuid-Amerika – 14 euro/kg – glutenvrij
RAW HENNEPZAAD: Het bestaat uit zo’n 35% eiwit, in een zeer goed verteerbare vorm. Het bevat zachte breed-spectrum eiwitten die laag allergeen zijn en dus een prima alternatief vormen voor mensen die allergisch zijn voor soja- of tarwe-eiwit. Oorsprong: Canada – 22 euro/kg – glutenvrij
RAUWE ZONNEBLOEMPITTEN GEPELD: Zonnebloempitten zijn een bron van de gezonde onverzadigde vetzuren: palmzuur, oliezuur en linolzuur. Linolzuur helpt cholesterol onder controle te houden. Ze zijn een bron van vitamine B1, vitamine B5 en vitamine E. Vitamine E mag ook wel een antioxidant genoemd worden, omdat deze vrije radicalen in ons lichaam neutraliseert. Rauwe zonnebloempitten zijn tevens rijk aan selenium en ijzer. Deze mineralen hebben een gunstige invloed op het immuunsysteem. Oorsprong: Roemenië – 5 euro/kg – glutenvrij
RAUWE POMPOENPITTEN GEPELD: deze zaadjes zitten vol met vitamine E (237%). Ook B3, B1, B5, foliumzuur en vitamine B2 zijn goed vertegenwoordigt in de pitten. Ze bevatten tevens veel mangaan, fosfor, koper, magnesium, selenium, zink en ijzer. Oorsprong: Azië – 11,9 euro/kg – glutenvrij
ONBEWERKT ZWART SESAMZAAD BIO: Het is een bron van 2 belangrijke anti-oxidanten: Sesamine en Sesamoline. Deze 2 anti-oxidanten gaan vrije radicalen tegen (schadelijke stoffen in ons lichaam) die invloed hebben op een hoge bloeddruk of op de lever. Tevens rijk aan gezonde vetzuren en een bron van verschillende vitaminen en mineralen, vooral mineraal calcium. Maar daarnaast ook andere mineralen zoals ijzer, fosfor, magnesium en seleen. Sesamzaad is ook een bron van vit B3, B11, B1, B2 en B6. Sesamzaad kan je op allerlei manieren gebruiken en eten. Als decoratie op een zelfgebakken brood of taart. Door een rijstgerecht of heerlijke (quinoa) salade maar natuurlijk ook als basis om een heerlijke zelfgemaakte tahin te maken. Tahin, ook wel bekend als sesampasta is niet alleen superlekker beleg maar ook nog eens gezond! Oorsprong: Nederland – 15,6 euro/kg – glutenvrij
Advertenties